عقل از نگاه قرآن
ان الله خلق آدم فتجلی فیه (حدیث) به راستی خدای تعالی آدم را خلق کرد و سپس از نور خودش در آن تجلی نمود. بسم الله الرحمن الرحیم- نور السموات و الارض مثل نوره کمشکوة فیها مصباح نور علی نور یهدی لنوره من یشاء (قرآن کریم) خدا نور آسمان ها و زمین است داستان نورش به مشکاتی ماند که در آن روشن چراغی باشد. خدا هر که را خواهد به نور خود هدایت می کند. یعنی به نور الله منور کند.
عقل از نگاه قرآن
ان الله خلق آدم فتجلی فیه (حدیث) به راستی خدای تعالی آدم را خلق کرد و سپس از نور خودش در آن تجلی نمود. بسم الله الرحمن الرحیم- نور السموات و الارض مثل نوره کمشکوة فیها مصباح نور علی نور یهدی لنوره من یشاء (قرآن کریم) خدا نور آسمان ها و زمین است داستان نورش به مشکاتی ماند که در آن روشن چراغی باشد. خدا هر که را خواهد به نور خود هدایت می کند. یعنی به نور الله منور کند.
از پای تا سرت همه نور خدا شود / در راه ذوالجلال چو بی پا و سر شوی
وجه خدا اگر شودت منظر نظر / زین پس شکی نماند که صاحب نظر شوی
(حافظ)
چراغ دل هرکه را خواهد. اشارت است نورهای مجازی دنیوی هر شخصی را حاصل است اما نور الله، هر چراغ دلی را نیست و زجاجه ی دل هرکس که از تشعشعات نور الهی بهره مند است آن را عقل حقیقی گویند.
چراغ دل ایشان به نور الهی منور است. اما چراغ دل آن طایفه از نار نور الله خاموش است ایشان را خبر نیست زیرا که این خبر کسی را باشد که چراغ دل او به نور الهی منّور بوده باشد.
هرکه بدان نور الله زنده است فهم کند و دریابد و بدان بیدار شود. خداوند منّان در این مورد در قرآن کریم می فرماید: تا هرکه زنده دل است او را به آیاتش پند دهد(از خدا بترساند) و کسی که از آن نورحقیقی(الهی) مرده است اگر هزار بار بر او فرو خوانی حرفی نتواند شنودن زیرا خدای تعالی می فرماید: پس تو این مردم مرده دل را نتوانی با سخن حق شنوا کنی و از خلقی که آفریده ایم، گروهی به حق هدایت می یابند و از باطل همیشه به حق باز می گردند.(اعراف – 181)
اگر گوش شنوا یا قوّه تعقل داشتیم از اصحاب دوزخ نبودیم.( سوره مُلک / آیه 10)
بدترین جانوران نزد خدا کسانی هستند که از شنیدن و گفتن حرف حق کر و لالند و اصلاً (در آیات خدا) تعقل نمی کنند.(سوره انفال – 22)
اگر خدا در آن ها خیر و صلاحی می دید آن ها را شنوا به کلام حق می کرد اگر هم به حق شنوا کند باز از آن روی گردانند و اعراض کنند.(سوره انفال – 23)
پلیدی را خدا برای مردمی که عقل را به کار نبندد مقرر می دارد.( سوره یونس – 100)
کامبیزقجقی نژاد - دانشجوی ترم آخر فوق لیسانس زبان و ادبیات فارسی
عقل از نگاه قرآن
ان الله خلق آدم فتجلی فیه (حدیث) به راستی خدای تعالی آدم را خلق کرد و سپس از نور خودش در آن تجلی نمود. بسم الله الرحمن الرحیم- نور السموات و الارض مثل نوره کمشکوة فیها مصباح نور علی نور یهدی لنوره من یشاء (قرآن کریم) خدا نور آسمان ها و زمین است داستان نورش به مشکاتی ماند که در آن روشن چراغی باشد. خدا هر که را خواهد به نور خود هدایت می کند. یعنی به نور الله منور کند.
از پای تا سرت همه نور خدا شود / در راه ذوالجلال چو بی پا و سر شوی
وجه خدا اگر شودت منظر نظر / زین پس شکی نماند که صاحب نظر شوی
(حافظ)
چراغ دل هرکه را خواهد. اشارت است نورهای مجازی دنیوی هر شخصی را حاصل است اما نور الله، هر چراغ دلی را نیست و زجاجه ی دل هرکس که از تشعشعات نور الهی بهره مند است آن را عقل حقیقی گویند.
چراغ دل ایشان به نور الهی منور است. اما چراغ دل آن طایفه از نار نور الله خاموش است ایشان را خبر نیست زیرا که این خبر کسی را باشد که چراغ دل او به نور الهی منّور بوده باشد.
هرکه بدان نور الله زنده است فهم کند و دریابد و بدان بیدار شود. خداوند منّان در این مورد در قرآن کریم می فرماید: تا هرکه زنده دل است او را به آیاتش پند دهد(از خدا بترساند) و کسی که از آن نورحقیقی(الهی) مرده است اگر هزار بار بر او فرو خوانی حرفی نتواند شنودن زیرا خدای تعالی می فرماید: پس تو این مردم مرده دل را نتوانی با سخن حق شنوا کنی و از خلقی که آفریده ایم، گروهی به حق هدایت می یابند و از باطل همیشه به حق باز می گردند.(اعراف – 181)
اگر گوش شنوا یا قوّه تعقل داشتیم از اصحاب دوزخ نبودیم.( سوره مُلک / آیه 10)
بدترین جانوران نزد خدا کسانی هستند که از شنیدن و گفتن حرف حق کر و لالند و اصلاً (در آیات خدا) تعقل نمی کنند.(سوره انفال – 22)
اگر خدا در آن ها خیر و صلاحی می دید آن ها را شنوا به کلام حق می کرد اگر هم به حق شنوا کند باز از آن روی گردانند و اعراض کنند.(سوره انفال – 23)
پلیدی را خدا برای مردمی که عقل را به کار نبندد مقرر می دارد.( سوره یونس – 100)
کامبیزقجقی نژاد - دانشجوی ترم آخر فوق لیسانس زبان و ادبیات فارسی

بیشک دیدگاه هر کس نشانهی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
فرستنده | شاخه |
---|